|
Kazuifel (vioolvorm) 19 eeuw
Materiaal: rood fluweel met beige linnen voering. Kolom (voor)
en kruis (achter) van paars fluweel, afgebiesd met geweven
goudkleurige banden en versierd met goudborduren in relief en
goud- en ziiverkleurige pailletten.De voor- en achterkant zijn
versierd met bloemen en ranken. In het midden vanhet kruis op de
achterkant een medaillon met duif, symbool van de Heilige
Geest.Goudborduren is een vorm van draad op naaien. Vanaf de
middeleeuwen wordt veel goudborduursel toegepast op Iiturgische
kieding. De gouden draden die gebruikt worden, zijn gemaakt van
vergulde vliesjes die gesponnen zijn om een zijden draad. De
vuliing van de motieven is vaak karton, daaroverheen is
gouddraad gespannen. Dit is goed te zien bij een van de bloemen
op dit rode kazuifel: het goudborduurwerk heeft hier een beetje
Iosgelaten, waardoor het karton goed te zien is.
Inventarisnummer:100010 |
|
Kazuifel Begin 20e eeuw
Materiaal: zwart damast weefsel afgezet met band met
zilverdraad. Kolom (voor) en kruis (achter) geweven in creme,
zilver en zwart en afgezet met zwart / wit koord. Het zwarte
damast is versierd met vogel- en florale motieven, onder andere
pauwen en duiven.
De kolom (voor) en het kruis (achter) zijn versierd met florale-
en bladmotieven. Op het kruispunt staan de letters IHS.
De kleding van de priesters en zijn assistenten hebben
verschillende kleuren met een eigen betekenis. In het Missale
Romanum van 1570 zijn de voorschriften vastgelegd voor het
kleurgebruik, waarmee oude gebruiken, die plaatselijk veel
verschilden, op één lijn zijn gebracht. Zwart is de kleur van
rouw. Deze kleur wordt gedragen op dagen die betrekking hebben
op overlijden. Paars is eveneens de kleur van rouw en boete. Wit
is de kleur van onder andere onschuld en zuiverheid, geloof en
vreugde. Rood is de kleur van Iiefde, lijden en offer. Groen is
de kleur van hoop, nederigheid en beschouwing.
Inventarisnummer:100060 |
|
Dalmatiek ca. 1825
MaterlaaI: creme damast met florale motieven en een rode
voering. Kolommen voor en achter en onder aan de mouwen van
effen stof, afgezet met geweven goudband en versierd met
goudborduren in relief. De kolommen zijn versierd met
druiventrossen en bladerranken, verwijzingen naar Jezus Christus
en het Laatste Avondmaal. Een tros druiven is ook het attribuut
van de heilige Vincentius van Zaragoza. Hij is de
beschermheilige van de wijnbouwers.
Deze dalmatiek behoort tot een vierstel, samen met een tuniek,
een kazuifel en een koorkap. Het schoudervelum behoort ook tot
deze set.Een dergeiijke set wordt gedragen tijdens een mis met
drie heren. Het kazuifel wordt door de priester gedragen, de
dalmatiek door de diaken en de tuniek door de subdiaken. Soms is
er ook een vierde heer aanwezig, een assisterend priester, deze
draagt dan de koorkap. Vaak horen bij zo een set nog meer
stukken, zoals een manipel, stola, bursa enkelkvelum.
Inventarisnummer:100062 |
|
Kazuifel ca. 1910
Materiaal: groen ribsweefsel met rode voering. Kolom (voor) en
kruis (achter) in een patroonweefsel met gestileerde motieven,
afgewerkt met een geweven bandje in goud, groen en rood. In het
midden op het kruis op de achterkant zijn de letters IHS te
Iezen. Dit is het monogram van Jezus Christus en de letters
staan voor Iesus Hominum Salvator: Jezus de Redder der Mensen.
De afkorting kan ook staan voor In Hoc Signo (In dit teken zult
gij overwinnen). Dit verwijst naar de droom die de Romeinse
keizer Constantijn
de Grote gehad zou hebben (280 -337 na Chr.). Constantijn is de
eerste christelijke Romeinse keizer. Hij sticht Constantinopel,
dat nu Istanbul heet, en hij sticht het Byzantijnse rijk, dat
tot ver in Perzié reikte. Aan de voorkant van het kazuifel zijn
slijtageplekken te zien. Hier schuurde de priester met zijn buik
tegen het altaar.
Inventarisnummer:100061 |
|
Kazuifel (vioolvorm) 19e e EUW
Materiaal: creme damast met florale motieven en een rode
voering. Kolom (voor) en kruis (achter) van effen stof afgezet
met geweven goudband en versierd met goudborduren in relief en
platgeslagen goud. De zijpanden zijn versierd met goudborduren
in relief. De kolom en het kruis zijn versierd met
bloemenranken, druiventrossen en korenaren, verwijzingen naar
Jezus Christus en het Laatste Avondmaal. Het kazuifel is ooit
hersteld en hierbij is de druiventros aan de voorzijde
vervangen. Dit is goed te zien aan de afwijkende kleur. In het
midden van het kruis is een miskelk met hostie afgebeeld. Dit is
het symbool van geloof, van de eucharistie. Voor en achter op de
zijpanden zijn losse bloemmotieven geborduurd, onder andere
roosjes.
Inventarisnummer:100054 |
|
Kazuifel en koorpkap Vermoedelijk begin 20e eeuw.
De kleding van de priesters en zijn assistenten hebben
verschillende kieuren met een eigen betekenis. In het Missale
Romanum van 1570 zijn de voorschriften vastgelegd voor het
kleurgebruik, waarmee oude gebruiken, die plaatseiijk ,veel
verschilden, op één lijn zijn gebracht.Zwart is de kleur van
rouw. Deze kleur wordt gedragen op dagen die betrekking hebben
op overlijden. Paars is eveneens de kleur van rouw en boete. Wit
is de kleur van onder andere onschuld en -zuiverheid, geloof en
vreugde. Rood is de kleur van liefde, Iijden en offer. Groen is
de kleur van hoop, nederigheid en beschouwing.
In het midden op het kruis op de achterkant van het kazuifel
zijn de letters IHS te lezen. Dit is het monogram van Jezus
Christus en de letters staan voor Iesus Hominum Salvator. Jezus
de Redder der Mensen. De afkorting kan ook staan voor in Hoc
Signo (In dit teken zult gij ovenwinnen). Dit verwijst naar de
droom die de Romeinse keizer Constantijn de Grote gehad zou
hebben (280 -337 na Chr.). Constantijn is de eerste christeiijke
Romeinse keizer.
Inventarisnummer:100057 |
|
Koorkap ca. 1825
Materiaal: creme damast met florale motieven en een rode
voering. De kolommen (voor) zijn versierd met goudborduren in
relief en afgezet met machinaal geweven goudband. Het
koorkapschild (achter) is versierd met applicatie en
goudborduren in relief en afgezet met geweven goudband.
Op het koorkapschild is in het medailion het Mirakel van
Amsterdam weergegeven, omgeven door druiventrossen en
bladerranken. Enkele dagen voor Palmzondag, op 15 maart 1345,
braakt een stervende man in de Amsterdamse Kalverstraat een
hostie uit. Kort hiervoor heeft hij het sacrament der zieken,
een hostie, ontvangen. De hostie wordt hierna in het vuur
geworpen, maar hij blijft wonderbaarlijk in het vuur zweven. Een
vrouw steekt naar handen in het vuur en pakt de ongeschonden
hostie, zonder haar handen te branden. Ze legt de hostie in een
kist naast de zieke. De pastoor van de parochiekerk neemt de
hostie tot wel tweemaal toe mee naar de kerk, maar de volgende
dag ligt de hostie tot ieders verbazing weer in de kist. Rond 15
maart is er nog steeds een sacramentsprocessie door de
Amsterdamse straten.
Inventarisnummer: 100008 |
|
Schoudervelum ca. 1825
Materiaal: creme damast met florale motieven en een rode
voering. Versiering in het midden op rood fluweel met
goudborduren in relief, platgeslagen goud en goudkleurige
pailletten. Motief in een vierpas en cirkel van geweven
goudband. Versieringen aan uiteinden van goudborduren in relief.
Het brandend hart met de doornenkrans en het kruis symboliseert
de liefde van Jezus Christus die zich tot het uiterste heeft
gegeven. De stralennimbus verwijst naar de heerlijkheid waarin
Hij na zijn kruisdood is opgenomen. De druiventrossen en
bladerranken verwijzen naar het Bloed van
Christus en het Laatste Avondmaal. Het schoudervelum is zeer
Iange en brede schouderdoek en
wordt gebruikt om onder andere de monstrans (waarin de hostie
wordt tentoongesteld) of belangrijke relieken mee vast te
pakken, zodat deze niet direct met de handen in aanraking komt.
Een gesp voorkomt dat het velum van de schouders glijdt.
Inventarisnummer: 100231 |
|
Dalmatiek : 19 eeuw
Materlaal: rood fluweel met groene voering. Kolommen voor en
achter afgezet met geweven goudband en
versierd met goudborduren in relief. De kolommen op de voor- en
achterkant zijn versierd met druivenranken, druiventrossen en
korenaren. Een tros druiven (het Bloed van Jezus Christus) in
combinatie met korenaren (het Brood des Levens) staat
symbool voor het Laatste Avondmaal en de eucharistie. Rood is de
kleur van liefde, lijden en offer.
Deze dalmatiek hoort bij een vierstel. Dit is een set van
dalmatiek , tuniek, kazuifel en koorkap.Een dergelijke set
wordt gedragen tijdens een mis met drie heren. Het kazuifel
wordt door de priester gedragen,
de dalmatiek door de diaken en de tuniek door de subdiaken. Soms
is er ook een vierde heer aanwezig, een assisterend
priester, deze draagt dan de koorkap. Vaak horen bij zo een set
nog meer stukken, zoals een manipel, stola, bursa en kelkvelum.
Inventarisnummer: 100011 |
|
Kazuifel,vioolvorm 19e eeuw
Materiaal: rood fluweel met groene voering. Kolom (voor) en
kruis (achter) zijn afgezet met geweven goudband en versierd met
goudborduren in relief en platgeslagen goud.De voor- en
achterkant van het kazuifel zijn versierd met druivenranken,
druiventrossen en korenaren, verwijzingen naar Jezus Christus en
het Laatste Avondmaal. In het midden van het kruis op de
achterkant is een kelk met hostie afgebeeld omgeven door stralen
in goud en zilver. Dit is het symbool van geloof, van de
eucharistie.
Dit kazuifel hoort bij een vierstel. Dit is een set van
dalmatiek , tuniek, kazuifel en koorkap.
Een dergelijke set wordt gedragen tijdens een mis met drie
heren. Het kazuifel wordt door de priester gedragen, de
dalmatiek door de diaken en de tuniek door de subdiaken. Soms is
er ook een vierde heer aanwezig, een assisterend priester, deze
draagt dan de koorkap. Vaak horen bij zo een set nog meer
stukken, zoals een manipel, stola, bursa en kelkvelum.
Inventarisnummer: 100063 |
|
Koorkap 19e eeuw
Materiaal paars fluweel met groene voering. Kolom (voor) en
koorkapschild (achter) zijn afgezet met geweven
goudband en versierd met goudborduren in relief. De voor- en
achterkant zijn versierd met druivenranken,
druiventrossen en korenaren, verwijzingen naar Jezus Christus en
het Laatste Avondmaal. Op het koorkapschild is
een duif afgebeeld omgeven door stralen. De duif is het symbool
van de Heilige Geest. De term Geest komt uit het
Hebreeuws en betekent zoveel als adem, lucht of wind. Deze
koorkap hoort bij een vierstel. Dit is een set van
dalmatiek , tuniek, kazuifel en koorkap. Een dergelijke set
wordt gedragen tijdens een mis met drie heren. Het kazuifel
wordt door de priester gedragen,
de dalmatiek door de diaken en de tuniek door de subdiaken. Soms
is er ook een vierde heer aanwezig, een assisterend priester,
deze draagt dan de koorkap. Vaak horen bij zo een set nog meer
stukken, zoals een manipel, stola, bursa en
kelkvelum.
Inventarisnummer: 100009 |
|
Kazuifel ca. 1870—1880
Materiaal: rood fluweel met rode voering. Kolom (voor) en kruis
(achter) geborduurd en geappliqueerd met gouddraad en zijde,
afgewerkt met een rode en een gouden bies.Op de voorkant zijn
twee engelen afgebeeld. De engelen houden allebei een letter in
hun
handen: de A en de Ω (alpha en omega). Alpha en omega zijn de
eerste en de Iaatste letter uit het Griekse alfabet (het begin
en het einde).
Op de achterkant is de gekruisigde Jezus Christus afgebeeld,
omgeven door de passiewerktuigen: een speer, een stok met een
spons, een gesel en een roede. De passiewerktuigen zijnde
voorwerpen die horen bij de lijdensgeschiedenis van Jezus
Christus.
Op de vier uiteinden van het kruis zijn de vier evangelisten
afgebeeld met hun symbolen. Links Mattheus met de gevleugelde
leeuw, boven Marcus met de gevleugelde mens, rechts Lucas met de
gevleugelde os en onder Johannes met de adelaar. Alle
evangelisten houden een boek en schrijfgerei vast in hun handen,
een kenmerk voor de schrijvers van de evangelién.
Inventarisnummer: 100050 |
|
Kazuifel (vioolkist)
Datering: eind 18 of begin 19e eeuw
Materiaal: zijden versierd met een
patroon van ingeweven bloemen. De voor- en achterkant zijn
versierd met band van gouddraad. Ook de zijkanten zijn afgebiesd
met een band van gouddraad. De voering is van blauw linnen.
Dit kazuifel is zeer waarschijnlijk
gemaakt van een damesjurk. In 18e eeuw werden damesjurken vaak
geschonken aan de kerk om kazuifels en andere paramenten van te
maken. Ook in de eerste decennia van de 19e eeuw kwam dit nog
voor. De paramenten werden destijds niet versierd met
borduurwerk. Bij de samenstelling van dergelijke paramenten werd
niet altijd rekening gehouden met de liturgische kleuren. Voor
de vervaardiging waren geen bijzondere vaardigheden vereist en
ongetwijfeld zal het naaiwerk gewoon door plaatselijke naaisters
uitgevoerd zijn. Overigens bleef het oude gebruik om kostbare
jurken aan de kerk ten geschenke te geven, ter vervaardiging van
paramenten, tot ver in de 20e eeuw bestaan.
Inventarisnummer: 100059 |
|
Kazuifel (klokvorm)
Datering: waarschijnlijk jaren 1950
Materiaal: paars ribsweefsel, paarse
voering, versierd met geweven band met ingeweven patronen,
borduurwerk met applicatie. Dit kazuifel is aan de voor- en
achterkant versierd met een gaffelkruis. Een gaffelkruis is een
kruis in de vorm van een Y,waarvan de armen schuin omhoog lopen,
over de schouders. Het woord gaffelkruis is afkomstig van
gaffel, een vork met twee tanden. Dit is een klokkazuifel,
oorspronkelijk een zeer wijd model dat bestaat uit een aan de
voorzijde gesloten halve cirkel.
Het kazuifel is de belangrijkste
bovenkleding van de priesters. Het is een rondom geheel gesloten
kledingstuk met enkel een halsopening. De naam is ontleend aan
het Latijnse woord casabula, dat hutje betekent. Het kazuifel
wordt gedragen door de priester tijdens de mis. De vorm van het
kazuifel is in de loop der tijd zeer veranderd. Er zijn een
aantal modellen te onderscheiden: het klokkazuifel, het Gotisch
kazuifel of Bernarduskazuifel, het Borromeuskazuifel en het
Romeins kazuifel.
De versiering van de kazuifels
verschilt per vorm. Wijde kazuifels, zoals deze, zijn vaak zowel
aan de voor- als achterzijde versierd met een gaffelkruis. Bij
smallere kazuifels is de voorzijde over het algemeen versierd
met een verticale brede band, een aurifries of ookwel kolom
genoemd. Op de rugzijde is vrijwel altijd een kruisvormige
versiering aangebracht.
Meer informatie over kazuifels en de
verschillende modellen is te vinden in het boekje.
Inventarisnummer: 100007 |
|
Koorkap
Zwarte koorkap met voor twee banden in donkerpaars, met onderaan
geborduurde geometrische motieven. Het koorschild is versierd
met een XP-monogram. Dit zijn Griekse hoofdletters, namelijk Chi
(χ) en Rho (ρ) en staan voor Christus Rex (Christus Koning). Het
monogram is omgeven door stralen en onderaan zien we twee
duiven. Bovenaan de Griekse letters A en W, de alpha en omega.
Dit zijn de eerste en de laatste letter uit het Griekse alfabet.
Zij zijn het symbool van God als het begin en het einde van alle
dingen.Waarschijnlijk dateert deze koorkap uit de jaren
50 van de 20e eeuw.
Inventarisnummer: 100001 |
|
Kazuifel
Wit klokkazuifel met voor en achter een verticale rode band met
een zwarte bies en zeven goudkleurige versieringen. Dit kazuifel
dateert van na het Tweede Vaticaanse Concilie, toen de kleding
van de priesters soberder werd.
Inventarisnummer: 100022 |